Sana tjaldur tarkoittaa fäärinkielellä meriharakkaa (Haematopus ostralegus), joka on Färsaarten kansallislintu. Siksi ei ollut sattuma, että vuonna 1975 perustettu Suomen ja Färsaarten ystävyysseura sai nimekseen Tjaldur.

Yhdistys edistää Suomen ja Färsaarten kahdenvälisiä suhteita sekä ruohonjuuritason yhteistyö- ja ystävyyssiteitä. Järjestämme erilaisia tapahtumia, näyttelyitä, esitelmätilaisuuksia ja elokuvailtoja, taiteilijavierailuja, kohtaamisia – usein yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa. Teemme yhteistyötä mm. färsaarelaisen Norden-yhdistyksen (Norrøna Felagið i Føroyum), Färsaarten Pohjolan talon ja färsaarelaisten tiedotusvälineiden kanssa. Yhteistyökumppaneita ovat myös Ruotsin, Norjan ja Saksan Färsaari-yhdistykset. Suomessa yhteistyökumppaneita ovat Pohjola Norden -yhdistys ja sen nuorisoliitto, Pohjoismainen kulttuuripiste, suomalais-grönlantilainen ystävyysseura Uppik, yliopistot, taiteilijaryhmät jne.

Tjaldur on Pohjola-Nordenin yhteisöjäsen ja meillä on postiosoite Pohjola Nordenin liittokanslian yhteydessä Helsingissä.

Tjaldur on Ystävyysseurojen liitto ry:n ja artArctica-verkoston jäsenjärjestö.

Yhdistys julkaisee Tjaldur Tíðindi jäsenlehteä.

Vuonna 1975 perustettiin yhteistyössä Pohjola-Nordenin ja sen nuorisoliiton kanssa Färsaarirahasto, joka käytti varojaan kutsumalla nuoria färsaarelaisia tutustumiskäynneille Suomeen. Färsaarirahasto toimi aina vuoteen 2020.

Olemme virallisesti kaksikielinen yhdistys.

Tjaldurin säännöt löydät täältä (PDF).

Oystercatcher drawing by naumann 1905 753px
Kuva: Johann Friedrich Naumannin piirustus meriharakoista, 1905. Lähde: Wikimedia Commons.